neljapäev, 23. aprill 2015

Norilsk-Khatanga

Norilsk







 Norilskist Khatanga poole sõit hakkas kohe katsumustega. Zimniku teisel km oli jõeületus.Kalda ääred jääs ja üles saamine keeruline, vintsida pole millegist. Leidsime mingisuguse toru ja prussi, nende abil saime jõest välja.


. Tuul muutus maruks ja lumesajuga nähtavus 0. Aknad jääs kojamehed pühkida ei suuda. Autode vahe 50m ja jäljed kaovad. Lumi poeb igale poole, katuseboks ka lund täis. Keset tundrat vezdehod lindi maha sõitnud, aitasime vintsidega lindi sirgeks tõmmata.









Tuisk läks nii tugevaks, et hommikul kl 8 sõita ei näe. 175km Norilskist jääme ankrusse. Khatangasse u. 700 km.
Küla Volotsanka.
Maailmaga ühendus kas suvel paadiga või talvel saaniga.
Elatuvad kütimisest. 1 põhjapõder lihana maksab 60€
Saame suure kauplemise peale kütust.
Asi selline, et kui nägu ei meeldi siis kütust ei anta ka. Härra on kunagi Eestlast ja Lätlast näinud. Mina ka eestlane, järelikult tuleb aidata. Eraldati 400l.
Liikumine jube raske. Lund palju ja õues soe. Istume keset päeva, ootame millal ilm jahedamaks ja pimedamaks läheb. Päeval nii valge, et ei näe ühtegi lohku ega hange. Pidevalt kuskil upakil ja kütust läheb jubedalt.

Õhtul läheb külmemaks ja siis on lumi kergem, nähtavus parem



Kütus toodi hotelli ette
Eluolu Hatangas! märtsi kursiseisuga,Diisel 75r/L,0.5 CocaCola 2. 2Eur,Vesi1. 7Eur. Venemaa hindadega võrreldes vaga kallis. Teele anti 2 kotti(25Kg suhkrukotid) kala


Labidas on meie suur sober.Jube tuisk. 1 autol rehvid tuksis,kulje pealt punnitab ja praod sees.Oosel vahetasime rehvi.3auto peale 1tagavararehv.


Two-way text messaging anywhere in the world with the inReach satellite communicator.
EXPLORE.DELORME.COM




Pole uhtegi tagavararatast. Pooltelge hoidvad poldid pooleks. Kardaanirist kutu. Hooldatud zimnikuni 1000km. Liigume,saatjateks tuul,lumi,janesed ja rebased.

14.03 ületasime Taimõri Yakutia rahva vabariigi piiri. Temperatuur jakuutjale omane -32c.Enne tundrast külasse jõudmist oli kõigil hea meel kui nägime lendamas ronka.Varahommikul kell 05.00 jõudsime Jurjug-Hajai küladsse.Jakuutia kõige põhjapoolsem asula kuhu pääsevad kaubalaevad.Suvel tuuakse siia kütust ja talvel veetakse põhjas olevatesse asulatesse laiali.Igas külas on oma diiselnaja e. diiselgeneraator mis varustab küla elektriga. 
Vahetasime Raidi auto kardaaniristi kohaliku tuletõrje depoo ees.

Rehvide mure endiselt lahendamata.Enda teadmata sattusime juba hooldatud zimnikuni. Jõe peale on lükatud rada.Liigume mööda Anabari jõge.Tundub, et võtmekasti ja labida võib salongist ära panna. Kl 23.00 on õues -40.

Polaarjoon ka siinkandis ületatud, jõudsime Ydatsnõi teemanti kaevandus linna. 

Tutvusime linnaga ja paigutasime ennast hotelli. Nagu ikka ilus kõver puidust ehitis ja toa peale 1 pirn mis valgust teeb.Mõnus soe tuba,radikad huugavad aga kardinaid eest ei tohi võtta muidu tuul viib teki pealt ära. Hotellituba 23€ inimene. Puhtaks pestud seiklejad hommikul kell 08.00 panid kotid kokku ja suundusid Ydatsnõi suurt töötavat teemanti kaevandust vaatama, 50a. teemante välja kaevatud smile emoticon Seal serva peal vägev vaatepilt aga väga tuuline. Külma 11c aga tuulekülm teeb oma töö. 


Käisime kaevandus tööliste sööklas hommikusööki söömas!
Suundume Myrnõi poole (~500 km), ilm kohalikus mõistes soe. Võib hakata tormama ja zimnikute olukord teadmata.

170 km enne Mirnõid purunes teine rehv, alla läks viimane lapitud rengas.. Raidi sõnul on meil viimane võimalus puhvaika/vilt kasuka ja siselohvi vahele panna(nagu Mongooliale omane). Kokkuvõttes on 1 auto viiest rehvist puruks 4, millest 2 on lapitud. 150 km ja me seisame. Õnnetute liba RCTIC rehvidega auto liikumisvõimetu. Rehvid said otsa!
Järg läks sassi mida me kõike tegime. 2 rehvi võtsime Hii-lifti abiga lahti. Aga jõudsime




4x4 reisid Postitusi saame teha vstavalt neti levile. 
Meie tehnika on hetkel enamvähem timmis. Mõned sõlmed on jooksuosas järgi andnud aga laias laastus oleme täiesti võitlusvalmis.

Hetkel seis selline, et vbl tuleb üks auto mingi trantspordiga koju saata. Rehvidega on väga pahasti ja siia tellimine on ... Edasi on meil u. 600km kehva zimnikut. Kui seal rehvid vastu ei pea siis läheb asi väga nutuseks.
Hommikul otsustame mis saab. Meil hetkel öö 2.03.


Mirnõi
Linn nagu kaevanduslinn ikka koos oma augu ja tohutu rasketehnikaga. Belaz- il on peatee. Ega eriti ette ei kipu ka. Kuna siin on briljandikaevandus, siis on ka vastavalt asutusi kus saad raha ilusate kivide vastu vahetada.

Rehvid saime osta kohalikult. Poolpidused 4 rehvi lunastasime 45000 rutsi eest.
Kurb on vaadata neid rehve mis jäävad siia rehvi hunnikusse vedelema. Aga elu läheb edasi ja oleme jälle kolme autoga rajal. Jäänud on viimane zimnik, mis pidi otsast juba sulama.



Viimane zimnik, Mirnõi-Ust Kut 1100 km. Kohati on tee jube, jääs,aukus ja sulab. Hüpame ühest rööpast teise. Vahepeal ka natuke kruusakat. Meeletult on teel rasketehnikat, kõik üritavad veel enne sulamist kuskile jõuda. Kui autoga peaks miskit juhtuma ja kiirelt liikuma ei saa siis jääb siia järgmist talve ootama. Suvel on siin soo.
Mida tsivilisatsioonile lähemale, tekivad parklad söögikohtadega. Praed ja supid hiigelsuured.
Meie pooltelje poldid ei taha kaa vastu pidada, plaan on Krasnojarskist uued hankida.
Ekipaaz kellele sai alla väiksemad rehvid otsustas ööpäevaringselt liikuda kuna tema liikumiskiirus on oluliselt aeglasem. Hetkel jätkame kahe ekipaaziga.
300 km enne Ust-Kuti liikumine lõbusam!







Oleme nüüd tsivilisatsioonis, see annab igatepidi tunda.On olemas tualet kus saab tõmmata vett. Šašlõki putkat nähes hakkab suu vett jooksma. Kuu aega ei mõelnud selliste hüvede peale
Valge lumi on asendunud musta kivisöiselumega, mis määrib kohutavalt. Autode värvus ühtlaselt must. Aknapesuvett läheb kümnete liitritena. 
Venemaa on ikka tohutu suur,ilmastik muutub pidevalt.Vahepeal kevad , lund ei ole ja samas suured hanged ja tuiskab. 
Novosipirskis katsume auto tervist turgutada.
Koju 4700 km.


Novosibirskis ootas meid selline vastuvõtt.
Surusime kätt ja soovisime üksteisele peatset kohtumist, edasi sõidame üksinda.


Olukord maanteel, federalka M51! 
Hommikul kell 5.30, lund sajab ja tuiskab, mätsib kojamehed kinni, teel auke ei näe.Rait rõõmustab, Arctic rehvid kestavad kauem. Libe on, Lilleke ei julge taga magada, ronib esiistmele tiksuma.
Meenub, et meie autosse jäi Novosibirski ekipaasi keevitus. Tuleb teha Permis hädapeatus ja keevitus sinna jätta.
Meid püüdis kinni vana hea tuttav Dmitri, kes aitas meid remondiga kui üritasime eelmisel korral Norilski sõita.
Hommikul alustasime lumega ja õhtul lõpetasime poriga. smile emoticon
Nüüd oleme suurel asfaldil.
Me oleme tagasi! Hea on Eesti lippe näha.
Lõpp!
Pajatasime oma seiklusrikkast reisist ka meie pöidlahoidjatele!
Külmade juttude õhtu - 01.04.2015 kell 19.00 @ Veski Kõrts


Taliteid sõitsime kokku 5908 km

Meie teekond!

Tallinn-Novaja Ladoga-Tihvin-Vologda-Totma-Kirov-PERM-Gornozavotsk-VerhTura-Cerov-Ividel-Covetski-Hantõmansisk-SURGUT-Kogalõm-Urengoi-Tazovski-MESSOJAHHA-Tuhart-DUDINKA-Baikalovsk-SOPKARGA-Dudinka-NORILSK-Volotsanka-HATANGA-Novorõbnoe-Jurjung Hajai-Anabari jõgi-Saskõlah-Ebeljah-Olenjok-Harõjalah-UDATSNÕI-MIRNÕI-Ust Kut-Bratsk-Taiset-Krasnojarsk-Novosibirsk-Omsk-Perm-Totma-Vologda-Narva-Tallinn 
~17800 km, 1kuu ja 2 nädalat kestev elamusterohke reis!

Reisipildid!

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar